آخرین اخبار خبرهای تصادفی خبرهای پربازدید
  • فرا رسیدن نیمه شعبان و میلاد منجی مستضعفان و محرومان جهان مبارک باد
  • با عرض تبریک ولادت سه نور امام حسین (ع) ، حضرت عباس (ع) و امام سجاد (ع)
  • شهادت مظلومانه باب الحوائج حضرت امام کاظم (ع) بر تمامی دوستداران آنحضرت تسلیت باد
  • با عرض تبریک میلاد مولود کعبه حضرت علی(ع)
  • با عرض تبریک میلاد با سعادت صدیقه کبری، فاطمه زهرا (س)
  • سالروز وفات ام الشهدا حضرت ام البنین علیهاالسلام تسلیت باد
  • با عرض تبریک به مناسبت میلاد با سعادت حضرت محمد (ص) و امام صادق (ع)
  • سالگرد وفات حضرت محمد(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) وامام رضا (ع) بر تمامی مسلمان تسلیت باد
  • فضیلت پیاده روی برای زیارت امام حسین (ع) در اربعین
  • ایام عزاداری سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) تسلیت باد
  • دومین سالگرد رحلت حضرت آیت الله حاج سید عادل علوی رحمه الله زمان: پنجشنبه 29 تیر 1402 بعد از نماز مغرب و عشاء
  • میلاد امام علی بن محمد الهادی علیه السلام بر تمام شیعیان و دوستداران حضرتش مبارک باد
  • تبریک میلاد امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
  • تبریک میلاد امام حسین، امام سجاد و اباالفضل العباس علیهم السلام
  • تبریک مبعث رسول رحمت صلی الله علیه و اله و سلم
  • تسلیت شهادت امام کاظم علیه السلام
  • تبریک فتح قلعه خیبر با دست علی علیه السلام
  • تسلیت وفات حضرت زینب
  • تبریک میلاد مولود کعبه
  • تبریک میلاد امام جواد
  • آخرین اخبار

    خبرهای تصادفی

    خبرهای پربازدید

    مشارکت حضرت آیت الله سید عادل العلوی در همايش بین‌المللی آیت الله وحید بهبهانی

    مشارکت حضرت آیت الله سید عادل العلوی در همايش بین‌المللی آیت الله وحید بهبهانی

    بسم الله الرحمن الرحیم

    همايش بین‌المللی آیت الله وحید بهبهانی به همت بخش مطالعات و پژوهش های آستان قدس حسینی و با همکاری مؤسسه "دار التراث" نجف اشرف امروز صبح در صحن مطهر حسینی برگزار گردید.

    رئیس مؤسسه دارالتراث اظهار داشت: همایش بین‌المللی آیت الله وحید بهبهانی 11 و 12 مرداد ماه در صحن مطهر حسینی در حال برگزاری است و شامل فعالیت‌های مختلف و برنامه هایی است که در محورهای "پژوهشهای علمی درخصوص زندگینامه ایشان، آثار، آراء فقهی و اصولی و افکار رجالی و حدیثی و آثار کلامی آیت الله وحید بهبانی" خلاصه می‌شود.

    «سید حسن موسوی بروجردی» افزود: کمیته در حال آخرین مراحل بررسی آثار و تولیدات این همایش است که شامل ده‌ها کتب و پژوهش‌های مستقل و مقالات علمی است که توسط محققان به این همایش ارسال شده است.

    وی اضافه کرد: مجله‌ای ویژه همایش تهیه می‌شود تا اخبار همایش و همچنین برخی ملحقات و مطالب مفید دیگر درباره آیت الله بهبهانی و فعالیت‌های سابق همایش و متن کامل سخنرانی شخصیت‌های بزرگ دعوت شده به همایش منتشر شود.

    دکتر «حسن جبیب الکریطی» عضو انجمن علمی این همایش اظهار داشت: شخصیت‌های زیادی از عراق، جمهوری اسلامی ایران و برخی کشورهای اروپایی در این همایش شرکت کرده اند و هیئت‌هایی از بخش مطالعات و پژوهش های آستان قدس حسینی مسئولیت استقبال از هیئت‌ها از فرودگاه نجف اشرف تا استان کربلا را بعهده داشتند.

    در اين اجلاس حجت‌الاسلام والمسلمين «نجفي روحاني» نماينده بعثه مقام معظم رهبري در عراق و «ميرمسعود حسينيان» سركنسول جمهوري اسلامي ايران در كربلا حضور خواهند داشت.

    گفتنی است، علامه محمدباقر بهبهانی (۱۱۱۸ هجري قمري ـ ۱۲۰۵ هجري قمري)، مشهور به وحيد بهبهانی و ملقب به آقا، فقيه، اصولی و مؤلف امامی قرن ۱۲ قمری است. علامه بهبهانی از سوی سيدمحمد طباطبايی اصفهانی، «وحيد عصر» (يگانه دوران) لقب گرفت و به لقب‌های ديگری همچون «استاد اكبر»، «استاد كل»، «علامه ثاني» و «محقق ثالث» نيز مشهور است.

    ایشان شاگرد اساتيد بزرگي در اصفهان، نجف و كربلا بود و خود، شاگردان بسياری را تربيت كرد و از آثارش می‌توان به "تعلیقات علی منهج المقال"، "حاشیه علی مفاتیح الاحکام"، "فوائد عتیقه" و "فوائد جدیده" نام برد.

    از ويژگي‌هاي زندگاني او مي‌توان به مبارزه با اخباری‌گری و اخباريان تندرو اشاره كرد كه پس از 30 سال به ثمر نشست. وحيد بهبهانی كه در اصفهان زاده شده بود، در كربلا درگذشت و در حرم امام حسين (ع) دفن شد.


    به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «آستان مقدس حسینی»، در این کنگره، شخصیت‌های دینی و علمی بیش از 20 کشور عربی و خارجی حضور دارند  12 مردادماه، به کار خود پایان می‌دهد.
    در مراسم افتتاحیه این کنگره، علما و روحانیونی از ایران، عراق و برخی کشورهای عربی و اروپایی و شخصیت‌های آکادمیک و علمی حضور داشتند.
    سید علاء الموسوی، رئیس اداره اوقاف شیعیان ضمن سخنانی در این مراسم، از تلاش دبیرخانه آستان مقدس حسینی در برگزاری این کنگره تشکر و قدردانی کرد و آن را فرصتی برای یادآوری جایگاه مهم شخصیات‌های دینی و علمی عنوان کرد.
    شیخ عبدالمهدی الکربلائی، تولیت آستان مقدس حسینی نیز ضمن سخنانی تصریح کرد: این کنگره به‌منظور گرامیداشت شخصیت برجسته و بزرگی همچون «علامه وحید بهبهانی» و تبیین نقش و جایگاه ایشان، احیای آثار علمی این عالم گرانقدر و حرکت براساس رویکرد، علم و سرمشق قراردن اخلاق و رفتار والای ایشان در زندگی است.
    وی افزود: در راستای جاودانه‌کردن نام این عالم و فقیه برجسته دینی، یک حوزه علمیه در شهر کربلای معلی با نام «العلامة الوحید البهبهانی» راه‌اندازی می‌شود.
    همچنین، عبدالامیر القریشی، مسئول مرکز مطالعات و پژوهش‌های «کربلاء» وابسته به آستان مقدس حسینی و رئیس کنگره در این باره گفت:  این کنگره به همت این مرکز و با نظارت شیخ عبدالمهدی الکربلائی، تولیت آستان مقدس حسینی و با همکاری مؤسسه «دارالتراث» نجف اشرف و با مشارکت شخصیت‌های علمی و آکادمیک از داخل و خارج عراق برگزار شده است.
    وی افزود: در این کنگره بیش از 120 پژوهش در زمینه معرفی زندگینامه و سیره علامه وحید بهبهانی در شش محور و گرایش مختلف ارائه شده است.
    القریشی تصریح کرد: در نخستین روز این کنگره همچنین، از 15 کتاب در زمینه زندگی و سیره این فقیه و عالم جلیل‌القدر رونمایی شد.
    گقتنی است، اعضای کمیته برگزاری این کنگره با تلاش‌های فراوان موفق به کسب موافقت سازمان یونسکو مبنی بر ثبت مقالات، پژوهش‌ها وکتاب‌های این کنگره در برنامه خاطرات جهانی شدند.
    علامه محمدباقر بهبهانی (۱۱۱۸ ـ ۱۲۰۵ هجری قمری)، مشهور به وحید بهبهانی و ملقب به آقا، فقیه، اصولی و مؤلف امامی قرن ۱۲ قمری است.
    علامه بهبهانی از سوی سیدمحمد طباطبایی اصفهانی، «وحید عصر» (یگانه دوران) لقب گرفت و به لقب‌های دیگری همچون «استاد اکبر»، «استاد کل»، «علامه ثانی» و «محقق ثالث» نیز مشهور است.
    وی شاگرد اساتید بزرگی در اصفهان، نجف و کربلا بود و خود، شاگردان بسیاری را تربیت کرد. از ویژگی‌های زندگانی ایشان می‌توان به مبارزه با اخباری‌گری و اخباریان تندرو اشاره کرد که پس از 30 سال به ثمر نشست. وحید بهبهانی که در اصفهان زاده شده بود، در کربلا درگذشت و در حرم امام حسین (ع) دفن شد.