دسته بندی موضوعی آخرین پرسش‌ها پرسش‌های تصادفی پرسش‌های پربازدید
■ احکام (۱)
نماز (۷)

روزه

اجتهاد و تقلید (۲)

حج و عمره و زیارات

کفارات

زکات و صدقه

خمس (۱)
جهاد و دفاع (۱)

امر به معروف و نهی از منکر

بیع و تجارت (۱)

وقف

عهد و نذر و قسم

نکاح و طلاق (۱)

صید و تذکیه

خوردن و آشامیدن

میراث

قضاء و شهادات

حدود و تعزیرات

قصاص و دیات

خانواده

حجاب و زن

تکلیف

■ عقائد (۶)

■ اخلاق

سلوک فردی (۱)

سلوک اجتماعی

■ علوم قرآن

■ حدیث (۱)
■ متفرقات (۸)
■ امور عامه (۷)

آخرین پرسش‌ها

پرسش‌های تصادفی

پرسش‌های پربازدید

در حقیقت اعلم و فقیه کیست؟

بسمه تعالی
سلام علیکم
خیلی خواهش می کنم که خود حضرت آقا جواب
بفرمایند:
بنده ۳۵ سال دارم، معمم، مبلغ - خارج از کشور ایران زندگی میکنم، ایرانی نیستم.
سوال: در زمان ما مراجع عظام تقلید خیلی زیاد است. عدهٔ ای از اهل خبره یکی از آنها را اعلم می دانند، دیگر از اهل خبره فقیه دیگر را اعلم (یا فقیه جامع الشرائط) می دانند. اینطور تشخیص اعلم قدری سخت می شود. و نیز حتی لیست ها هم در اینترنت ها هست که شهادات اهل خبره در باره فلان فقیه (که ایشان اعلم است). هر مقلد، مرجع تقلید خودشان را به دیگران معرفی می کنند. در حقیقت اعلم و فقیه کیست؟ تشخیص دادن این خیلی سخت است، شاید ممکن هم نیست. دو سوال دارم:
۱. این لیست ها (که در آنجا اهل خبره که شهادت به اعلمیت یک فقیه داده اند، نوشته است) چه قدر اهمیت و اعتبار دارد؟ ممکن است که مثلا ۳۰ نفر از اهل خبره بگویند که «فلان فقیه اعلم یا جامع الشرائط است و تقلید از ایشان مبری للذمه» ولی در حالی که یک فقیه هم باشد که اینطور لیستی نیست ولی در حقیقت اعلم است. مثلا حضرت آية الله العظمی بهجت (قدس سره الشریف) بعد از فوتشان معلوم شد که حضرت آية الله العظمی حاج علی آقای صافی گلپایگانی (قدس سره الشریف) را اعلم و اقدم و اتقی میدانستند.
۲. بنده الان از یک فقیه معروف تقلید میکنم. ولی یقین ندارم به اعلمیتشان. دلم خواسته بود که تقلیدم را به فلان فقیه(آیت الله مبشر کاشانی) عدول کنم. ولی دلیل نداشتم که ایشان اعلم و افقه است.
درست است ایشان چند تا اجتهاد ذنامه دارد و آنها را دیده ام. رساله هم دارد.
یک بار برای تقلید از وی (عدول به او) به قرآن تفأل زدم و این آیه آمد: فَلَمَّا أَنْ جَاءَ الْبَشِيرُ أَلْقَاهُ عَلَىٰ وَجْهِهِ فَارْتَدَّ بَصِيرًا ۖ قَالَ أَلَمْ أَقُلْ لَكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ اینجا کلمه «اعلم» را دیدم تعجب کردم.
و نیز یک بار از یک عالم (آیت‌الله گرامی) خواستیم که برای ما استخاره کنند و نیتم هم تقلید از همین فلان فقیه بود که جواب خوب آمد بود. بنده بر اساس اینها می توانم از ایشان تقلید کنم؟
خیلی خواهش می کنم که جواب بفرمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم

إعلم بدون تنها کفایت نمی کند اگر اعلم متصدی أمر نباشد شاید غیر متصدی بنظر أهل خبرة اعلم است ولی خود و نزد خود نمیداند یا اینکه نمی خواهد متصدی امر شود.

بنابرین دو  نفر عادل شهادت به اعلمیت بدهند کافی است.

برای تقیید و نیاز نیست به دو نفر دیگر که مخالف است مراجعه شود چون تقلید اعلم جنبه طریقیت وکاشفیت فی الجمله وارد وان شاط مبرء ذمّه خواهد بود.

وتفأل به قرآن در روایت در کافی آمده (لا تتفألوا بالقرآن) واین نهی تا تحریمی ویا تنزیهی دلالت مرجوحیت کار شمارا دارد وبما مرجوحیت نمی شود تقلید أعلم کرد چون کاشفیه آن فیه ما فیه است والله العالم.

تاریخ: [۱۳۹۷/۱۲/۱۹]     بازدید: [1014]

ارسال سوال